Παρασκευή 14 Μαρτίου 2014

«Πιστοποίηση ολοκλήρωσης επενδυτικού σχεδίου για παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά - Κούρεμα τιμών στις εγγυημένες τιμές φωτοβολταϊκών» ΕΡΩΤΗΣΗ ΜΑΡΙΝΟΥ ΟΥΖΟΥΝΙΔΗ


Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΕΒΡΟΥ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΑΡΙΝΟΥ ΟΥΖΟΥΝΙΔΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

ΘΕΜΑ: «Πιστοποίηση ολοκλήρωσης επενδυτικού σχεδίου για παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά - Κούρεμα τιμών στις εγγυημένες τιμές φωτοβολταϊκών»


Με την από 10/03/2014 ερώτησή του ο Βουλευτής Έβρου των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Ουζουνίδης Δ. Μαρίνος έφερε στη Βουλή τα σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές φωτοβολταϊκών σταθμών. Η χαριστική βολή έρχεται να δοθεί με το νομοσχέδιο για το «new deal» στις ΑΠΕ «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 Ν.2773/1999 ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» που κατατέθηκε προς Δημόσια Διαβούλευση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.ΠΕ.ΚΑ.) στις 08.03.2014

στο οποίο προβλέπεται και το μεσοσταθμικό «κούρεμα» κατά 30% των εγγυημένων τιμών για τα φωτοβολταϊκά.

Ακολουθεί αυτούσιο το κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

ΘΕΜΑ: «Πιστοποίηση ολοκλήρωσης επενδυτικού σχεδίου για παραγωγή ενέργειας από φωτοβολταϊκά - Κούρεμα τιμών στις εγγυημένες τιμές φωτοβολταϊκών»

Κύριοι Υπουργοί,

Σοβαρά προβλήματα διατήρησης των επιχειρήσεων τους αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά. Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο τα εν λόγω επενδυτικά σχέδια υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων του επενδυτικού νόμου 3299/2004, και πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 3, παρ. 1, περ. vi. Για την υπαγωγή στον επενδυτικό νόμο οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία.

Πράγματι, πολλά επενδυτικά σχέδια φωτοβολταϊκών σταθμών, -κυρίως ονομαστικής ισχύος 100 KW, και συνολικής αξίας 300.000,00 ευρώ-, έχουν κριθεί έπειτα από Γνωμοδοτήσεις της Κεντρικής Γνωμοδοτικής Επιτροπής της παρ. 15 του άρθρου 7 του Ν. 3299/2004 ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου και τα κριτήρια υπαγωγής σε αυτόν.

Το αρχικό πρόβλημα εντοπίζεται στην μεγάλη καθυστέρηση του αρμοδίου Υπουργού Ανάπτυξης να εκδώσει τις σχετικές αποφάσεις για την υπαγωγή στο Ν. 3299/2004 με αποτέλεσμα να καθυστερεί σημαντικά η έναρξη της χρηματοδότησης των επενδύσεων, οι οποίες στην πλειοψηφία των περιπτώσεων έχουν ήδη κατασκευαστεί και λειτουργούν με σημαντική οικονομική επιβάρυνση των εκάστοτε επιχειρήσεων, οι οποίες τις πραγματοποίησαν με το δικαίωμα προσδοκίας της σχετικής επιχορήγησης και έχουν λάβει σημαντικά δάνεια από τράπεζες για την υλοποίησή τους.

Παρόλα αυτά ακόμη και όταν καθυστερημένα εκδοθεί η προαναφερθείσα απόφαση, για να ολοκληρωθεί η διαδικασία χορήγησης των ήδη εγκριθεισών από τον Υπουργό επενδυτικών σχεδίων απαιτείται και ο διοικητικός έλεγχος της προόδου αυτών από τα αρμόδια Ειδικά Όργανα Ελέγχου του Υπουργείο Ανάπτυξης.

Δυστυχώς, παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων είναι «πιστές» στις αντίστοιχες υποχρεώσεις τους συνεχίζοντας απρόσκοπτα την παραγωγική δραστηριότητα της επένδυσης με προσωπικά τους κονδύλια, τα οποία είναι δυσβάστακτα για επιχειρήσεις μεσαίου βεληνεκούς όπως οι συγκεκριμένες, η γραφειοκρατία στη σύσταση των επιτροπών ελέγχου και κατά συνέπεια της πραγματοποίησης των ελέγχων δημιουργεί μεγάλα προβλήματα και ανασφάλεια στους επενδυτές σχετικά με το κατά πόσο θα λάβουν εν τέλει την ενίσχυση, την οποία δικαιούνται (χαρακτηριστική η περίπτωση επενδυτή, ο οποίος έχει αποστείλει αίτηση για τη σύσταση επιτροπής ελέγχου ήδη από το καλοκαίρι του 2013 και σήμερα οκτώ μήνες μετά δεν έχει λάβει απάντηση για το αν έχει συσταθεί αντίστοιχη επιτροπή, καθώς και πότε θα πραγματοποιηθεί ο κρίσιμος και απαιτούμενος διοικητικός έλεγχος!)

Επενδυτικά σχέδια παρόμοιας φύσεως είναι ευαίσθητα λόγω της έκθεσής σε ακραία πολλές φορές καιρικά φαινόμενα που φθείρουν με τον καιρό την κατάσταση του εξοπλισμού παραγωγικής δραστηριότητας. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο οι διοικητικοί έλεγχοι να πραγματοποιούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε τα αρμόδια όργανα να ελέγχουν την πραγματική κατάσταση της επένδυσης τη στιγμή της δημιουργίας της. Επιπλέον, σε οικονομικό επίπεδο, όσο περισσότερο καθυστερεί η τελική χορήγηση της δικαιούμενης ενίσχυσης τόσο περισσότερο οι επενδυτές έρχονται αντιμέτωποι με προβλήματα οικονομικής βιωσιμότητας των επενδυτικών τους σχεδίων, τα οποία απαιτούν για τους λόγους που προαναφέρθηκαν συνεχή συντήρηση.

Ωστόσο, σημαντικά προβλήματα ανακύπτουν για τις επιχειρήσεις φωτοβολταϊκών σταθμών λόγω των μεγάλων ανεξόφλητων οφειλών που συνδέονται με την παραγωγική τους δραστηριότητα. Οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά / ανανεώσιμες πήγες, εκδίδουν τιμολόγια κάθε μήνα, και ο ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) καθυστερεί την εξόφληση τους για 9 Μήνες. Το ΦΠΑ από τον παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να πληρωθεί στον μήνα ή τρίμηνο, χωρίς να το έχει εισπράξει και εάν δεν το πληρώσει έχει προσαύξηση και πρόστιμο, ενώ επιπλέον το δάνειο που έλαβε πρέπει να πληρωθεί κάθε μήνα η τρίμηνο. Τέλος, σε κάθε τιμολόγιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά / ανανεώσιμες πήγες, εδώ και δυο χρόνια υποβλήθηκε έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης έως και 30%.

Η χαριστική βολή έρχεται να δοθεί με το νομοσχέδιο για το «new deal» στις ΑΠΕ «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 Ν. 2773/1999 ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» που κατατέθηκε προς Δημόσια Διαβούλευση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.ΠΕ.ΚΑ.) στις 08.03.2014 στο οποίο προβλέπεται και το μεσοσταθμικό «κούρεμα» κατά 30% των εγγυημένων τιμών για τα φωτοβολταϊκά . Με τον τρόπο αυτό , πλήρως ετεροχρονισμένα έρχεται το Κράτος να υποβαθμίσει την αξία και την βιωσιμότητα των επενδύσεων φωτοβολταϊκών και γενικότερα των ΑΠΕ. Το νομοθετικό πλαίσιο που προωθείται, σε συνδυασμό με διαφαινόμενη πρόταση των τραπεζών, που προβλέπει την εφάπαξ παραίτηση των παραγωγών φωτοβολταϊκών από τις ανεξόφλητες οφειλές ενός τετραμήνου έτσι ώστε να καταστεί δυνατό το «κούρεμα» που προβλέπεται, ουσιαστικά δίνουν τη χαριστική βολή στις επενδύσεις φωτοβολταϊκών. Με αυτά τα δεδομένα, οι επενδύσεις καθίστανται μη βιώσιμες και τα δάνεια των επιχειρήσεων μετατρέπονται σε «κόκκινα».

Κατόπιν τούτων ερωτάσθε κύριοι Υπουργοί:

1. Πού οφείλεται η καθυστέρηση και πως προτίθεστε να επιταχύνεται τα γραφειοκρατικά εμπόδια, -έκδοση Υπουργικής απόφασης και διενέργεια διοικητικού ελέγχου-, για την λήψη από τις επιχειρήσεις φωτοβολταϊκών της ενίσχυσης που δικαιούνται;

2. Για ποιο λόγο καθυστερεί σημαντικά η εξόφληση των τιμολογίων που εκδίδουν οι επιχειρήσεις από τον ΛΑΓΗΕ; Σκοπεύετε να ρυθμίσετε άμεσα την εξόφληση των οφειλών αυτών;

3. Προτίθεστε να αποσύρετε το προβλεπόμενο από το κατατεθέν σχέδιο νόμου του Υ.ΠΕ.ΚΑ «κούρεμα» στις εγγυημένες τιμές φωτοβολταϊκών, το οποίο θα οδηγήσει στη μη βιωσιμότητα τις ήδη πραγματοποιηθείσες επενδύσεις, και επιπλέον θα αποθαρρύνει άλλους ενδιαφερόμενους στην πραγματοποίηση αντίστοιχων επενδύσεων, οι οποίες μάλιστα μπορούν να αποτελέσουν εφαλτήριο ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία; Επικουρικά, σκοπεύετε να προβείτε σε ευνοϊκότερη μεσοσταθμική περικοπή, καθότι το προβλεπόμενο «κούρεμα» κρίνεται ως ιδιαίτερα επαχθές;

Αθήνα, 10/03/2014

Ο ερωτών Βουλευτής

Ουζουνίδης Δ. Μαρίνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου